Webových stránek je dnes na internetu ohromné množství, od malých jednostránkových webů až po velké webové portály s tisíci stránkami informací. Asi každého napadne, že je rozdíl, jestli se máte jako vlastník starat o malý web, nebo řešit správu tisíců stránek. A stejně tak jako se liší typy webových stránek, se liší i systémy, kterými je možné je rozumně spravovat.
Co si můžeme představit pod pojmem spravovat webovou stránku:
- tvořit a editovat textové a obrazové informace v rámci jednotlivých stránek
- pracovat s fotografiemi a videi v rámci galerií
- spravovat seznamy kontaktů zákazníků
- vytvářet nové zprávy jako aktuality a novinky
- pracovat se strukturou webu v rámci základního menu
My se nyní zaměříme na běžné webové stránky pro firmy a živnostníky. Zde většinou jde od malých jednostránkových webů pro představení jejich služeb, až po weby s desítkami stránek obsahu prezentace pro představení firmy, výrobního programu nebo komplexnějších služeb.
Redakční systém a na co je dobré se zaměřit
Pokud máte dobře navržené webové stránky, tak po jejich spuštění do provozu budete nejspíše nejvíce aktualizovat obsah jako jsou novinky, akce, slevy a u restaurací třeba denní menu. Vždy je nutné, aby se s tím počítalo už při návrhu struktury webových stránek a nastavil se redakční systém tak, aby byla aktualizace obsahu co nejjednoduší. Jakmile bude administrace obsahu složitá, dříve či později přestane klient dodávat na web nové informace a tím začnou jeho webové stránky stagnovat. To je pak začátek konce.
Pozor na obrázky a videa
Dalším důležitým prvkem administrace obsahu webových stránek jsou obrázky. U obrázků lze napáchat administrací mnoho špatného, proto je vhodné aby redakční systém webových stránek obsahoval co nejvíce chytrých systémů, které se o obrázky postarají za vás.
V zásadě jde o velikost obrázků, ale ne o rozměr jako takový, ale o datovou velikost. Často se stává, že nahrajete pomocí redakčního systému obrázky, které pořídíte mobilem, ale vůbec si neuvědomíte, že takový obrázek může mít několik mega a jakmile ho umístíte na webovou stránku, bude každý návštěvník muset čekat, až se takto velký obrázek (nedejbůh aby jich tam bylo vícero) stáhne a zobrazí.
Problém je i v tom, že Google kontroluje a hodnotí webové stránky i podle jejich rychlosti zobrazení a v takovém případě moc kladných bodíků nezískáte, spíše naopak. Proto je vhodné, aby redakční systém obsahoval chytrou funkci, která obrázek při jeho nahrávání do webové prezentace rovnou datově zmenší nebo i převede do formátu s větší kompresí jako je například .webp (tento formát asi neznáte a je z Google dílny).
Obrázky můžete získat i zdarma
Jakmile tvoříte nový a nový obsah webových stránek, často dojdou vlastní obrázky a pak příjde pokušení obrázek stáhnout někde z webu. Tak na to prosím rychle zapomeňte. Takový obrázek stažený někde z webu by vás následně mohl stát i několik detsítek tisíc pokuty, a to rozhodně nestojí zato.
V dnešní době si každý vlastník fotografie může přes Google vyhledávač zjistit, kdo jeho fotografii používá a kde. A veřte tomu, že fotobanky takové kontroly dělají a následně vás budou pokutovat za neoprávněné užití autorského díla.
Taková chyba je opravdu zbytečná, když dnes můžete vybírat fotografie zcela legálně v rámci Free fotobank a využívat je i pro komerční užití. Jednou takovou je např. www.pixabay.com a mnoho dalších poskytujeme našim klientům.
A jak to je s videi
Stejně tak jako tomu je u velkých fotografií, je to u videí, a možná ne stejně, ale ještě hůře, protože jsou většinou mnohem větší než fotografie.
Pokud chcete používat na vašich webových stránkách videa, určitě si založte na Youtube svůj kanál a všechna videa, která chcete použít nejdříve nahrajte do něj.
Následně si na Youtube u videa kliknete na Sdílet a z nabízených variant použijete tu ideální pro vaše potřeby. I zde je ideální, když redakční systém s takovým postupem už počítá a jakmile chcete vložit video do stránky, požaduje pouze kod Youtube videa.
Nezapomeňte na texty
Pro editaci textů a práci s jejich strukturou je opět výhodné, pokud je redakční systém opravdu chytrý a dokáže řešit kromě standardních funkcí textového editoru i takové detaily jako je nastavení řádkování nebo mezer mezi písmeny, což dost často požadujete.
U textu je velice výhodné, když můžete text upravovat v rámci webové stránky přímo, tzn. nemusíte měnit nějaký text v nastavení a až v náhledu stránky zjišťovat, jestli to je ono nebo ne. Ideání je měnit text přímo v náhledu stránky, kde ihned vidíte jak vypadá.
U textů si dávejte pozor na kopírování, a nemyslím kopírování obsahu, ale přímo kopírování textu jako takového. Pokud budete kopírovat text např. z Wordu nebo jiného editoru nebo nějakých webových stránek, kromě textu se kopíruje i jeho nastylování a další různé kódy. Ty mohou následně dělat problémy, pokud je vložíte do vaší webové stránky. Proto využívejte funkce redakčních systémů, které umí tzv. očistit text. Pokud to neuděláte, může se vám stát, že bude text vypadat ve stránce úplně jinak než jste zamýšleli nebo se stránka nezobrazí vůbec.
Základ máme, ale je toho vícero
Ano, základ máme. Při výběru redakčního systému pro vaše webové stránky ale bude potřeba se zaměřit na více věcí, o kterých si řekneme v dalším dílu.